Chytrá chybová hlášení aneb nenuťte uživatele přemýšlet

Každý z nás to jistě někdy zažil. Kliknete na odkaz, který vám poslal váš známý a místo slíbeného srandovního videoklipu se objeví chybová hláška s textem, prý požadovaná stránka neexistuje nebo nebyla nalezena. Krkolomně tedy hledáte, kde nastala chyba a zkoušíte doplnit různé znaky do adresy tak, aby jste se dopátraly výsledku. V tom lepším případě poprosíte vašeho známého, aby vám obratem poslal odkaz, který funguje. Proč se ale takto trápit? Zamysleme se společně nyní, jestli by tomuto divadlu nedalo nějakým způsobem vyhnout.

Na následujícím obrázku vidíme jak vypadá taková běžná chybová hláška:


Taková hláška uživateli nepodá žádné vysvětlení ani problém nijak nevyřeší. Uživatel pak s největší pravděpodobnosti ze stránky odejde s myšlenkou, že je stránka nefunkční. U internetových obchodů to může mít případné ekonomické následky v podobě ušlých zisků. To jistě není cílem ani jednoho webdevelopera.


Další z možných řešení problému je zřejmě nejpoužívanější a je o trošku lepší než v předchozím případě, protože uživatele informuje o tom, co se stalo a jak by problém mohl vyřešit. Stále ale zdržujete uživatele od toho, co na takový web přišel původně dělat, což se jistě projeví na jeho pohledu na kvality webu.


Dobrým nápadem je uživateli nabízet možnosti, kam může v případě chyby pokračovat. Toto řešení už je poměrně inteligentní, protože uživatele nenutí (tolik) přemýšlet. Jediné co musí uživatel udělat je o jednou víc kliknout, což je jak vzápětí uvidíte, zcela zbytečné.


Nyní přichází moje řešení, které jsem v praxi u nikoho neviděl (v diskuzi mě můžete upozornit, jestli mě někdo předběhl). Princip je jednoduchý. Uživatel zadá adresu do prohlížeče. Webový server tento požadavek zpracuje a v případě, že nenalezne shodu dotazu s obsahem serveru, nevyhlásí ihned chybu, ale použijí se určité algoritmy, jenž najdou stránku, která nejvíce odpovídá zadanému dotazu. Na tuto stránku pak uživatele automaticky přesměruje. Automatické přesměrování však může v určitých případech uživatele zmást a proto je důležité aby ho váš systém i řádně informoval o tom, co se vlastně stalo. Ne však nějakým otravným vyskakovacím oknem, který by se musel uživatel odkliknout, protože bychom se vrátili na úroveň předchozího řešení. K tomu účelu je vhodné mít na webových stránkách sjednocené (ovšem dobře viditelné) místo, kde se budou zobrazovat stavové a chybové hlášky webu (viz. můj příspěvek Pravidla tvorby webu). Zavedení mého řešení není ani nijak složité a dá se řešit i v případě statických stránek. Je to drobná práce pro programátory a ohromný užitek pro návštěvníky vašich webových stránek.

Podobný přístup se dá aplikovat i na jiné chybové hlášky. Zamyslete se také například nad webovými formuláři a kontrolou jejich dat (aplikace by měla vědět, jestli jsou data validní ještě předtím, než uživatel vůbec klikne na tlačítko odeslat). Ale to už je otázka pro některý z dalších článků o webdesignu.

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

Jak vytáhnout zvuk z videa pomocí VLC? Návod

WDTV Live novinky

WD TV LIVE HD Media Player - Czech